Minggu lalu hangat diperkatakan apabila tular video memaparkan usahawan kosmetik, Sajat Kamaruzzaman yang menangis teresak-esak dengan tangan bergari. Perkara itu sekaligus menimbulkan tanda tanya di kalangan netizen tentang perkara sebenar yang berlaku.

Tampil mendedahkan perkara sebenar, Sajat mendakwa dia telah diperlakukan sedemikian rupa oleh Pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan turut ditahan di Pusat Penahanan Sementara, Kuala Kubu Bahru.

BACA: Tular Video Menangis Digari, Sajat Ditahan?

Sajat turut meluahkan rasa kesal kerana merasakan dia telah dilayan dengan tidak wajar meskipun sudah tampil memberikan kerjasama untuk siasatan pihak JAIS.

Sajat berkata siasatan dilakukan susulan laporan yang dibuat pada 23 Ogos 2018 di mana dia mengenakan pakaian wanita ketika majlis doa selamat yang diadakan di Wisma Nur Sajat, Seksyen 16 Shah Alam.

“Hak saya sebagai manusia yang telah memberi kerjasama telah direman ditahan di pusat tahanan sementara di Kuala Kubu bahru.

“Sepatutnya surat jamin yang dikeluarkan pihak mahkamah itu dilengah-lengahkan oleh Mahkamah Syariah . Saya berhak diberi hak asasi kemanusiaan untuk hidup seperti manusia yang lain juga,” luahnya.

Dalam pada itu, Sajat turut mendakwa pihak JAIS seolah-olah telah melengah-lengahkan urusan surat jaminan dan turut menyebabkan kecederaan serta digari sehingga mengalami bengkak di bahagian badan kerana bergelut untuk mempertahankan diri.

Namun, apa yang mengejutkan netizen apabila Sajat membuat luahan di Insta Story didiskriminasi sesetengah pihak hanya kerana penampilannya sebagai wanita.

Malah, Sajat menulis mengenai dirinya yang mendakwa sudah membuat pembedahan jantina seperti yang diperkatakan oleh netizen sebelum ini.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada ianya penulisan di Insta Story atau sekadar monolog dalaman tentang persepsi orang ramai terhadap dirinya.

Dalam satu lagi perkongsian, Sajat berkata dia berada dalam keadaan tertekan serta bertanyakan kepada netizen adakah dia patut keluar dari agama barulah ramai yang akan gembira.

Sementara itu, Sajat turut dilihat berkongsi pandangan netizen yang juga tidak bersetuju dengan layanan yang diberikan oleh pihak JAIS kerana Sajat hadir dengan cara baik dan memberi kerjasama untuk membantu siasatan.