Berdepan dengan pandemik COVID-19, tahun 2020 sememangnya memberi impak besar buat semua pihak apatah lagi ramai yang terjejas pendapatan termasuklah buat penggiat seni yang tidak dapat membuat persembahan seperti biasa.

Sedih apabila tidak dapat menyanyi dan menghiburkan peminat atas pentas, penyanyi Amelina reda dan pasrah dengan situasi COVID-19 melanda negara. Ujarnya, dia kini cuba mencari platform lain untuk menghiburkan peminat.


BACA: Amelina Akui Hatinya Kini Dimiliki Seorang Ahli Perniagaan

“Saya tidak menafikan 2020 memberikan impak besar kepada pejuang seni dan tidak kurang, masyarakat seluruh dunia. Bagi saya, 2020 sangat mencabar.

“Awalnya, saya sangat takut tetapi sekarang ini, saya sudah reda. Apapun berlaku, hidup perlu diteruskan. Bukan saya sahaja, tetapi seluruh dunia terkesan dengan pandemik ini. Kita janganlah kutuk dan caci maki kerana semua orang terkesan dengan pandemik ini,” katanya.

Dalam pada itu, Amelina turut menyangkal sangkaan pendapat netizen yang beranggapan golongan artis hidup mewah. Namun, Amelina berkata dia seorang yang berjimat apatah lagi duit KWSP sudah habis digunakan.


“Saya termenung memikirkan soal ini sebab saya tak tahu berniaga. Nak cari kerja pun usia bukan muda lagi, tambah pula sekarang ramai kena buang pekerja.

“Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pun tiada, jadi mana nak korek duit? Kalau ada pun duit KWSP masa kerja kilang dahulu, tetapi berapa sen sangat.

“Lagipun, duit KWSP kerja kilang dahulu sudah habis dikorek. Sekarang, saya hanya bergantung kepada pendapatan menyanyi. Nasib baik, saya seorang yang berjimat cermat, bukan jenis lupa diri ketika berduit. Saya jenis menyimpan,” katanya.

Sementara itu, Amelina meluahkan rasa syukur meskipun kegiatan nyanyian tidak dapat dijalankan namun dia diberikan peluang untuk berlakon.