Hangat diperkatakan mengenai usahawan kosmetik, Nur Sajat yang mengerjakan ibadah umrah bersama keluarga dan rakan-rakannya, apa yang menjadi perhatian adalah penampilannya sebagai jemaah wanita yang lengkap bertelekung.

Susulan itu ramai yang tertanya-tanya bagaimana pula Sajat boleh lepas ke Tanah Suci sebagai jemaah wanita sedangkan kad pengenalannya sebelum ini yang tular jelas tertera nama dan jantinanya seorang lelaki.


BACA: Sajat Luah Rasa Syukur Akhirnya Dapat Ke Tanah Suci

Kemudian, tular satu perkongsian netizen mengatakan, ada kemungkinan Sajat ke sana memakai jubah lelaki tetapi apabila sampai di Tanah Suci dia terus menukar pakaian tampil sebagai wanita pula untuk bergambar.

Bagaimanapun, tular sekeping gambar di media sosial Sajat bersama dua lagi rakannya ketika di lapangan terbang memakai jubah lelaki dan tidak memakai tudung sedangkan sebagai wanita wajib memakai tudung sekaligus menjawab pertanyaan netizen.

Sehingga kini, status jantina Sajat masih lagi menjadi tanda tanya dan bagaikan tiada jalan penyelesaian walaupun melibatkan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sejak Januari 2018.