Dalam ramai-ramai selebriti, keluarga Norman Hakim dan Abby Abadi sentiasa menjadi perhatian. Masing-masing saling menghormati dan sering dijadikan contoh sebagai sebuah keluarga besar yang bahagia. Bukan itu saja, cara kedua keluarga ini mendidik anak-anak juga sering mendapat pujian.

Dalam pada itu, ada segelintir netizen sering bertanyakan mengenai kebahagiaan kedua keluarga tersebut dan bagaimana Abby boleh menjalin hubungan baik dengan bekas suami dan Memey selepas apa yang berlaku antara mereka.


BACA: Kecantikan Anak Gadis Abby, Norman Jadi Perhatian

Menerusi Instagram, Abby berkongsikan rahsia bagaimana dia boleh berbaik semula dengan Norman dan Memey serta melupakan apa yang pernah terjadi. Menurut Abby, perlu berusaha untuk menjalin hubungan baik dengan bekas pasangan demi anak-anak dan paling utama jangan memburukkan pasangan baru mereka.

View this post on Instagram

Sy simpati.. pada mereka yg pernah melalui ‘penceraian’ terutama sang isteri yg terpaksa hidup dgn anak2 yg masih kecil . Cumanya.. Walaupun perceraian itu menyakitkan, Namun Sy percaya, penceraian bukanlah perkara yang buruk, ia adalah salah satu ujian dari banyaknya ujian ALLAH yang lain. Tak lalui, kita takkan pernah tau betapa kuatnya kita. Dan yg lebih penting, sama ada kita perbaiki diri selepas di uji, atau terus merosakkan lagi keadaan, PILIHAN di tangan kita ?? . Dan topik ni sangat berkait rapat dgn Sy kannn.. ? Sy tulis ni sbb Ramai sgt yg bertanya pada Sy, mcmana buleh ‘baik sangat’ dgn Oman & Memey. Macamana buleh lupakan apa yg terjadi. Macamana itu, mcmana ini.. Sy jawab: Kehendak ALLAH ? . Cumanya inginlah Sy berkongsi pengalaman, berpesan2 & mengingatkan: Masa akan mengubati segalanya. Jangan kalah dgn emosi. Sikit2 sudah melayan perasaan itu. Bila bersedih, syaitan lagi suka. Mcm2 dihasutnya kita. Jadi yg sebaik2nya, MOVE ON! ?? Yg berlalu biarkan berlalu. Kita bina hidup baru ? . Akui kelemahan diri. Itu yg sebaiknya. Tiada yg sempurna diatas mukabumi ini. Yakin bila diuji dgn ujian berat sebegini, pasti ALLAH akan hadiahkan “pelangi” yg lebih indah nanti ? . . . . . . . Dah selesai episod sedih, jiwa bergelora & sbgnya.. usahalah utk jalinkan hubungan baik dgn bekas pasangan kita, demi anak2. Merendah diri. Tak rugi apapun. Paling utama, jangan burukkan pasangan baru nya.. ? . Cukup ALLAH sbg penolong kita. Janganlah asyik bercerita kita terseksa, kita teraniaya & sebagainya. Syaitan mmg seronok kalau kita bergaduh sampai bermasam muka. Kalau sampai berparang2, lagi dia suka. Jadi kawal.. jangan kalah dgn dia . Paling hebat, utk perbaiki segalanya.. wajib kenal ALLAH… & bawalah ISLAM bersama . InshaALLAH, bila kenal ALLAH, segan dah kita nak meraih simpati org & tak kan kita merasa kita je “sempurna” ?? . Sekian ?

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

Dalam pada itu, Abby turut bersimpati kepada mereka yang pernah melalui fasa perceraian terutama buat isteri yang terpaksa berusaha untuk meneruskan kehidupan dan membesarkan anak yang masih kecil.

Namun menurut Abby, dia percaya bahawa biarpun perceraian itu menyakitkan namun ia bukan perkara yang buruk kerana ia adalah salah satu ujian daripada Allah.

Abby turut memberi nasihat buat mereka yang melalui perceraian agar tidak terlalu melayan perasan serta jangan kalah dengan emosi kerana masa akan mengubati segalanya.