Seperti sudah menjadi kebiasaan, wanita Melayu yang baru sahaja melahirkan cahaya mata pasti akan melalui proses berpantang dimana segala pergerakan dan pemakanan akan terbatas.

Bagaimanapun, seiring dengan peredaran zaman tidak semua wanita melalui proses berpantang seperti itu dan ‘rela’ untuk duduk diam sahaja di rumah selama sebulan.


BACA: Vivy Yusof Ditegur Baru 10 Hari Berpantang Dah Kembali Bekerja

Perkara itu turut dirasi oleh usahawan terkenal, Vivy Yusof dimana dia berkongsikan kembali momen melalui proses berpantang ketika melahirkan cahaya mata sebelum ini.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Vivy Yusof (@vivyyusof)

“Setiap kali bersalin, saya beritahu Fadza ‘Ok I’m gonna do it correctly this time’. Dia hanya menganggu walaupun dia tahu perkara itu tidak akan berlaku. Saya sangat degil,” katanya.


Kata Vivy lagi, dia bukan tidak mahu berehat dengan betul tetapi tidak tahan dengan cabaran untuk terus duduk di rumah.

“Kehidupan saya sentiasa ‘go go go’ sehingga saya sukar untuk duduk di rumah dan tidak bekerja selama 30 atau 44 hari. Saya tinggal bersama CEO saya, jadi apabila mendengar dia bermesyuarat dalam talian membuatkan saya sangat fomo (takut ketinggalan) dan segera nak selesaikan setiap permasalahan yang timbul.

“Berpantang secara penuh nampaknya mustahil pada zaman ini. Bagaimana kamu hanya berehat dan duduk tanpa rasa bersalah? Tolong!” tulisnya.

Vivy mendirikan rumah tangga dengan Datuk Fadzaruddin Shah pada Julai 2012. Pasangan itu dikurniakan empat cahaya mataDaniel Azim Shah, Marian Iman Shah, Sarah Ilham Shah dan Idris Ali Shah yang baru saja dilahirkan bulan November tahun lalu.