Baru saja bertapak dalam industri hiburan tanah air, pelakon yang membintangi drama bersiri Cik Reen Encik Ngok Ngek dan juga finalis Dewi Remaja 2018/2019, Haneesya Hanee sudah mula menerima kecaman dan mesej ‘penghinaan’ daripada netizen.

Menerusi Instagram, Haneesya mendedahkan dia ada menerima kiriman mesej daripada seorang remaja perempuan yang mengutuk dan menghina warna kulitnya yang gelap seperti gadis Afrika.



Menurut Haneesya, dia enggan mengambil pusing dengan cakap-cakap orang dan itu bukan pertama kali perkara berlaku terhadap dirinya. Ujarnya lagi, dia mempunyai cara tersendiri untuk menghadapi situasi tersebut setiap kali menerima kutukan dari orang ramai.

Diruangan komen, rata-rata netizen kagum sikap Haneesya yang tidak mudah melenting walaupun masih baru di dalam industri. Tidak kurang juga ramai yang memuji gadis berdarah kacukan Melayu dan Arab itu yang bukan saja cantik dari luaran sahaja malah memiliki hati yang cantik.



Ada segelintir netizen berpendapat tidak sepatutnya memandang rendah terhadap mereka yang berkulit gelap dan wanita di Malaysia tidak sepatutnya meletakkan persepsi bahawa berkulit putih itu lebih cantik.