Raja Farah ketika dihubungi Berita Harian menyatakan bahawa dia kini sudah memfailkan perceraian pada 5 Mei lalu di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur, Jalan Duta dan ia akan dibicarakan pagi ini di mahkamah yang sama.

UPDATE-1: Berita Harian melaporkan bahawa Raja Farah dan suaminya Megat Bashirun Qhuyum Zakaria sah bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah di sini, tadi. Megat melafazkan talak satu dalam prosiding tertutup di hadapan Hakim Syarie Umamuddin Yunus.


Raja Farah memfailkan permohonan cerai mengikut Seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 pada 5 Mei lalu.

Perkara tersebut dalam masa yang sama turut menjawab spekulasi yang timbul mengenai rumah tangga mereka pada tahun lepas walaupun ketika itu Farah menafikan dia menghadapi perselisihan faham bersama suaminya, Megat Bashirun Qhuyum Zakaria yang dibina mereka sejak tahun 2010.

“Kami sudah tidak sefahaman. Sudah lama saya boleh katakan kami tidak dapat hidup bersama. Akhirnya, perpisahan ini yang akan menjadi jalan terbaik. Ikutkan hati memang tak mahu ia berakhir begini,” katanya yang mengakui sudah tidak sebumbung sejak dua bulan lalu.

“Kami sudah hidup bersama cuma belum ada rezeki menimang anak. Susah senang kami lalui selama ini. Tapi ini suratan yang harus saya terima. Kekuatan mahu atau tidak perlu datang dalam diri”


“Saya banyak dekatkan diri berdoa semoga dipermudahkan segala-galanya, keluarga juga tak putus memberi sokongan,” katanya lagi. (rtky/s)