Sebut sahaja nama Mawi atau nama sebenarnya Asmawi Ani, pasti ramai masih ingat lagi dengan fenomena Tsumawi yang pernah tercetus suatu masa dahulu menerusi program realiti Akademi Fantasia.

Menurut Mawi, antara momen tidak dapat dilupakan ketika itu dimana dia pernah dicium oleh seorang wanita ketika mengadakan persembahan di Johor Bahru.


Mengakui terkejut dengan situasi berkenaan, Mawi berkata pengalaman itu mengajarnya untuk mengenal dunia seni.

“Ketika saya buat show dekat JB, ada seorang makcik berbangsa India terlepas masuk ke kawasan pengawal.

“Dia datang depan saya, tarik kepala saya dan cium beberapa kali di bahagian dahi. Tak henti dia cakap ‘I love you Mawi’. Memang saya tergamam,” katanya

Difahamkan, kejadian itu diceritakan Mawi menerusi buku autobiografi berjudul Mawi Dalam Lautan Manusia hasil tulisannya sendiri.


Dalam pada itu, Mawi berkata perkongsian autobiografinya itu juga boleh dijadikan panduan serta persediaan untuk mereka yang ingin menjadi selebriti.

“Buku ini mengambil masa setahun untuk disiapkan. Saya yang tulis sendiri sebab merasakan perlu kongsi pengalaman itu. Sesiapa yang mahu jadi selebriti… ia boleh dijadikan sebagai persediaan.

“Ia mengisahkan tentang pengalaman saya menjadi selebriti selepas bergelar juara AF. Bagi saya, pengalaman ini perlu dikongsikan sebelum saya tiada,” katanya.