Melihatkan situasi dimana semakin ramai usahawan tempatan kini bergelar penyanyi untuk tujuan publisiti murahan, komposer Dr. Azmeer memberi peringatan tidak sewenangnya memperlekehkan industri muzik tanah air.

Menurut Azmeer, jika tidak memiliki bakat menyanyi, lebih baik lupakan sahaja hasrat untuk memeriahkan industri dengan produk yang tidak berkualiti. Malah, Azmeer turut mencadangkan perkara itu perlu dipantau agar ianya tidak terus melarat.


“Biarlah orang yang betul-betul berbakat dan mempunyai usaha untuk menjadikan industri ini sebagai punca rezeki untuk ceburkan diri. Kalau buat single untuk tujuan mengkomersialkan nama atau produk perniagaan, nasihat saya, tolong berhenti,” katanya.

Kata Azmeer lagi, budaya usahawan bergelar penyanyi demi publisiti akan membunuh dan menghancurkan ndustri kalau dibiarkan terus berlarutan.

“Orang takkan pandang industri seni muzik sebagai satu pekerjaan yang serius. Kalau dibiarkan mereka (usahawan gila glamor) terus ‘propa’ buat muzik atas nama publisiti, hancur masa depan industri kita.

“Kalau mereka nak menyanyi, tiada masalah. Silakan tapi tolong jangan ada niat nak memperlekehkan bidang ini untuk tujuan publisiti murahan produk jualan mereka. Tolong hormat industri muzik kita,” ujarnya.