Baru-baru ini, kecoh di media sosial  apabila Emma Maembong mengesahkan bahawa dia tidak lagi berhijab.  Tindakannya itu membuatkan rata-rata peminatnya terkejut dan dikecam teruk oleh netizen. Emma juga mengakui tindakannya itu bukanlah contoh yang baik.

Bagaimanapun, isu tersebut bukanlah sesuatu yang baru dalam industri hiburan tanah air kerana sebelum ini ada beberapa selebriti wanita popular lain yang turut memilih untuk membuka tudung selepas beberapa tahun berhijab.


1. Nina Iskandar

Mula berhijab pada Mei 2014, pelakon kelahiran Brunei ini membuat keputusan utnuk membuka hijab sekitar Mac 2015. Tindakannya itu dikecam teruk oleh netizen. Menurutnya, keputusan untuk tidak lagi bertudung adalah kehendaknya sendiri dan hanya mahu jadi diri sendiri.

2. Sara Ali



Tampil berhijab pada Januari 2016, pelakon Sara Ali membuka hijab sekitar April 2017. Pelakon itu juga menjelaskan keputusannya untuk tidak lagi bertudung kerana tidak mahu terus menjadi seorang yang hipokrit dan melakukan sesuatu tanpa kerelaan hati.

3. Uqasha Senrose

Tampil dengan imej berhijab pada tahun 2014, pelakon ini membuat keputusan untuk membuka tudung pada tahun 2016. Menurut Uqasha, dia mahu menjadi diri sendiri dan tidak mahu terus hidup dalam kepura-puraan.

4. Emma Maembong

Selepas lima tahun berhijab, Emma mengesahkan dirinya tidak lagi bertudung pada 6 Februari lalu.  Emma juga menegaskan tindakannya itu adalah kehendaknya sendiri dan bukan kerana orang lain. Menurutnya lagi, bukan mudah untuk istiqamah dalam bertudung dan mengakui imannya belum cukup kuat.